Decor teatru

Construcția unui decor de teatru se bazează pe o serie de tehnici specializate, care au ca scop crearea unui cadru potrivit pentru textul care se pune în scenă. Aceasta se sprijină pe viziunea unui scenograf – el este cel care se consultă, în prealabil, cu departamentul artistic (regizorul) și apoi decide care este cea mai bună variantă estetică. După ce direcția stilistică a fost stabilită, sunt realizate schițele tehnice, macheta decorului și schițele de atmosferă. Acestea au caracteristici speciale și necesare în acest proces:

  1. Schițele tehnice cuprind tot ceea ce are legătură cu spațiul, dar și cu obiectele care vor fi plasate în scenă – dimensiunile necesare, proporțiile scenice sau mecanismele care vor fi utilizate pentru eventualele schimbări de decor. Acesta este un pas obligatoriu, fiindcă, în acest mod, va fi elaborată structura principală pe care se va baza întregul cadru scenografic. Toți acești factori individuali se vor regăsi, la rândul lor, în macheta decorului – o modalitate prin care ansamblul general poate fi realizat întocmai, la o scară mai mică. Macheta are rolul de a oferi o imagine similară cu ceea ce ar trebui să reprezinte rezultatul final. Pentru a întregi acest sistem este nevoie și de o serie de schițe de atmosferă, care nu vor cuprinde doar detaliile tehnice, ci și cele care țin de ambient – costume, lumini, butaforie, construcțiile scenice sau recuzita.

Odată ce aceste detalii sunt puse la punct, proiectul este transferat către specialiști – echipe de constructori, sudori, strungari, lăcătuși sau tâmplari, în funcție de specificul schițelor create. Aceștia vor realiza structura decorului, folosind materiale rezistente, precum oțel sau aluminiu, pentru ca, mai apoi, după procedeul de premontaj, să completeze ansamblul prin metode de placare, utilizând o varietate de tehnici bazate pe folosirea unor tipuri de forex, placaj, comatex, policarbonat, dibond, stiplex, plexiglas sau altele.

  • În cazul în care scenograful a solicitat alcătuirea unor decorațiuni sau sculpturi speciale, vor interveni echipele de artiști plastici, care le vor crea pe fiecare în parte;
  • Dacă pattern-ul ales este unul repetitiv, se practică, deseori, turnarea unor rășini ecologice, care oferă un aspect uniform, unitar și atractiv din punct de vedere estetic;
  • Ultimul pas este realizat de către pictorul sau artistul care adaugă o notă specifică tuturor obiectelor, conform schițelor inițiale – patina decorului, mici artificii sau detalii de finisare, care vor încadra spațiul într-o anumită zonă cromatică, temporală sau socială.

Acesta este procedeul prin care se efectuează construcția unui decor de teatru. Fiecare proiect este unic, fiindcă are cerințe diverse, cerute de către echipa artistică implicată în proces – de aceea, este important ca structurile să fie realizate de către specialiști, care vor avea grijă la respectarea tuturor amănuntelor importante, ce pot face diferența în final.

Decor Circul Metropolitan Bucuresti - acces scena

decor Circul Metropolitan Bucuresti acces scena fronton

Decor Fantoma de la Opera-Scenekvelder - FOLKETEATERET -OSLO

decor Fantoma de la Opera-Scenekvelder - FOLKETEATERET -OSLO 3

Decor Fantoma de la Opera-Scenekvelder - FOLKETEATERET -OSLO 3

decor teatru OSLO barca orga ceata fantoma opera
Unde se construiește un decor de teatru?

Dacă decorul este amplu și necesită multiple construcții, de regulă, nu poate fi realizat în interiorul unui teatru – prin urmare, este nevoie de participarea unor echipe specializate, care vor lucra la acest proiect în interiorul unor hale de producție. În cazul în care proiectul este unul de amploare, care trebuie asamblat în mod profesionist, este recomandat să se țină cont și de caracteristicile modulare ale acestuia, pentru a putea fi transportat într-un mod facil și eficient. Acest factor este esențial din mai multe puncte de vedere – instalare rapidă, transport ușor de realizat în cazul unor deplasări, maleabilitate utilă în situația unor spații greu accesibile (coridoare strâmte, teatre de dimensiuni mai mici, mașini, lifturi, etc.).

De asemenea, trebuie luat în considerare și spațiul de depozitare necesar – teatrele, în general, stochează decorurile în propriul depozit, pe parcursul mai multor stagiuni și, de aceea, este nevoie de un ansamblu care să se plieze pe aceste condiții specifice.

Decor Fantoma de la Opera-Scenekvelder - FOLKETEATERET -OSLO 5

decor piesa teatru Fantoma de la Opera-Scenekvelder - FOLKETEATERET -OSLO orga clasica fantoma opera decor
Raportul dintre decor și piesa de teatru aleasă

Piesa de teatru care urmează a fi pusă în scenă poate influența aspectul decorului în mai multe privințe. Detaliile temporale, sociale sau istorice sunt importante în acest sens, fiindcă pot modifica fundamental modul de abordare a scenografiei. De exemplu, dacă acțiunea textului este plasată într-o epocă istorică anume, elementele de decor trebuie să fie conforme cu aceste cerințe specifice – acestea trebuie să oglindească anumite detalii cunoscute din perioada respectivă, pentru a putea fi recognoscibile și ușor de încadrat în epocă. Totuși, sunt situații în care regizorul dorește să transpună acțiunea textului în altă perioadă decât cea pentru care a optat dramaturgul – în această situație, proiectul scenografic trebuie să se alinieze acestei propuneri, venind cu o structură care să se potrivească pe ideea de bază. Însă, uneori, poate fi făcut un amestec între aceste două variante, iar regizorul poate opta pentru o îmbinare a elementelor specifice epocii propuse în dramaturgie cu alte elemente contemporane – în acest caz, decorul va trebui să fie echilibrat într-un mod optim, cu scopul de a reuși să satisfacă toate aceste cerințe sau mici detalii, utile pentru estetica teatrală aleasă. Prin urmare, cei care realizează design-ul trebuie să țină cont de acest factor esențial, care ține de plasarea decorului în zona surprinsă în piesă sau în alegerea regizorală.

Decor teatru Romeo si Julieta TNB 1

decor teatru Romeo si Julieta Teatru National Bucuresti

Ce materiale se folosesc în construcția unui decor de teatru?

În fiecare proiect sunt folosite o mulțime de materiale necesare pentru punerea în practică a ideilor scenografice – secțiuni pătrate, dreptunghiulare sau rotunde, placaj, lemn triplu stratificat, tego, dibond, plexiglas, stiplex, policarbonat, folii adezive și multe altele. În funcție de specificul acestora, elementele se modifică și necesită o abordare diferită de la caz la caz. Operațiunile folosite în procesul de prelucrare sunt ample și sunt raportate la fiecare piesă în parte, prin strunjire, debitare, sudare, grunduire, și o serie de alte intervenții speciale, care au rolul de a îmbina și de a finisa lucrarea. De asemenea, pot fi folosite și materiale speciale, precum rășina ecologică sau acrilică, grunduri anticorozive, vopseluri acrilice sau diverse țesături. Toate acestea sunt modalități tehnice prin care proiectul inițial parcurge drumul către reprezentarea sa fizică, în cel mai mic detaliu, iar materialele utilizate trebuie să fie de calitate, pentru a crea un decor rezistent, bine îmbinat și alcătuit uniform și unitar.

Decor teatru Romeo si Julieta TNB 1

theater decor Romeo Juliet scaffolding wall sofa
Ce dimensiuni poate avea un decor de teatru?

Dimensiunile pot varia considerabil, în funcție de spațiul pe care teatrul îl are la dispoziție, dar și de viziunea regizorală sau scenografică. Procedeele de construcție trebuie să se raporteze la perimetrul existent, pentru a putea îndeplini toate normele necesare, impuse de acest factor important. Totuși, un spectacol de teatru poate fi invitat la festivaluri sau în deplasări – de aceea, este esențial ca decorul să se poată potrivi pe mai multe tipuri de scene, cu caracteristici diferite. Bineînțeles, acest lucru nu trebuie să afecteze stilistica aleasă, însă este un detaliu de care producătorul, regizorul și scenograful trebuie să țină cont, înainte să predea proiectul către echipa de constructori.

Decor teatru Sound of music OSLO - 3

decor teatru Sound of music
Rezistența în timp a elementelor de decor

Perioada de utilizare a decorului poate varia – spectacolul poate rula pe durata mai multor stagiuni, fapt care va influența, cu siguranță, durata de viață a elementelor constituente. Totuși, orice ansamblu de acest gen are o rezistență considerabilă, care nu se uzează foarte repede. În același timp, modul de utilizare poate să aibă efect asupra acestui factor – cu cât acțiunile din scenă intră în legătură directă cu părțile construcției, modificându-le poziția sau așezarea, cu atât este posibil ca decorul să reacționeze la acest tip de exploatare, diminuându-și perioada de utilizare.

Decor piesa teatru Sound of music - interior casa

decor piesa teatru Sound of music - Scenekvelder - Folketeateret - OSLO - decor piesa teatru interior casa

Decor pentru film

Decorul pentru film are o procedură similară de realizare, însă există câteva caracteristici esențiale care sunt diferite față de construcțiile destinate teatrului. În primul rând, acesta trebuie să redea foarte bine realitatea, fiindcă, datorită rezoluției camerelor de filmat, orice detaliu este vizibil. De aceea, proiectele trebuie alcătuite în detaliu – în cazul teatrului, distanța este mai mare, iar claritatea nu este asemănătoare cu cea surprinsă în film.

Platourile de filmare pot fi de varii dimensiuni și, în funcție de acest aspect, decorurile vor fi proiectate în mod diferit. Acest lucru este stabilit de către echipa de producție, împreună cu regizorul și scenograful, înainte de a fi trimis către cei care se vor ocupa de construcția propriu-zisă. Totuși, există situații în care locațiile sunt selectate în prealabil și devin ele însele platoul de filmare – în acest caz, spațiul trebuie îmbogățit cu elemente care să-l completeze și să-l definească în mod optim, pentru a fi cât mai bine finisat;

Asamblarea decorului poate avea loc la destinația de filmare (pe un platou special amenajat sau în locație) sau în hale de producție; Oamenii implicați sunt, în principal, aceiași ca în cazul decorurilor pentru teatru – echipa producătoare, arhitectul sau scenograful, regizorul și cei care vor crea decorul de la zero – o echipă specializată care are în portofoliu astfel de proiecte specifice;

Dimensiunile unui proiect pot fi mai ample decât în cazul celui teatral, fiindcă spațiile pot fi atât închise, cât și deschise. Pentru cele amenajate în exterior, perimetrele folosite pot fi de întindere mai mare, iar acest factor va necesita decoruri pe măsură. Prin urmare, este obligatorie o organizare bine pusă la punct, în care toate sarcinile să fie delegate corespunzător, cu scopul de a obține rezultatul dorit, cât mai rapid și mai eficient;

Spre deosebire de decorul destinat spectacolelor de teatru, cel pentru film este folosit doar pe perioada filmărilor și, de obicei, nu este refolosit pentru alte proiecte, ci este demontat. Așadar, durata sa de viață efectivă este mai redusă din cauza structurii procesului cinematografic. Totuși, anumite elemente se pot recicla sau pot fi reutilizate în structura altor decoruri.

Decor film Undeva in Palilula 1

Decor film Undeva in Palilula masina foc efecte

Decor film Undeva in Palilula 2

Decor film Undeva in Palilula locomotiva

Decoruri pentru evenimente

Un decor de eveniment poate fi, asemenea celui de film, plasat atât în aer liber, cât și într-un spațiu interior. De asemenea, amploarea sa poate fi diferită în funcție de contextul în care are loc evenimentul:

  • dacă cele publice, precum festivalurile de muzică sau concertele, necesită scenotehnică specifică (scene mobile, fixe sau rotative, cortine, gradene etc.) și un echipament care să asigure toate cele necesare (în ceea ce privește sunetul, acustica, vizibilitatea etc.),
  • la cele de mici dimensiuni (precum un stand expozițional) sau private (precum nunți, aniversări, botezuri etc.), modalitățile de abordare vor fi diferite, iar scopul se va orienta în anumite direcții.

Stand Carte Leipzig - litere luminoase

eveniment stand Carte Leipzig litere luminoase

Când e necesar un decor pentru un eveniment?

  • În cadrul unui eveniment public amplu, decorul are rolul de a îmbunătăți atmosfera din punct de vedere vizual și ambiental. În acest caz, trebuie respectate câteva tehnici care țin de caracteristicile unui spațiu exterior. Decorul trebuie să reziste la eventualele intemperii și, de aceea, va fi finisat prin aplicarea suplimentară a grundurilor anticorozive sau a rășinilor poliureice, care au ca scop impermeabilizarea eficace a structurilor din construcția respectivă;
  • În cadrul unui eveniment privat de dimensiuni reduse, proiectul trebuie adaptat în funcție de mai multe condiții: spațiu, tematică, design-ul general al evenimentului și altele. Acestea sunt proiecte cu caracteristici definitorii și clare, cerute de către organizatori sau clienți particulari – rezultatul final trebuie să îndeplinească toate aceste cerințe și, prin urmare, întregul proces va fi direcționat în acest sens.

Stand Carte Leipzig in lucru

eveniment carte Stand Leipzig in lucru echipa

Decoruri pentru studiourile TV

Decorul și obiectele necesare realizării unui cadru propice pentru studiourile TV trebuie create, în general, în același mod ca cele pentru film. Totuși, acestea au unele însușiri distincte, care țin de acest domeniu în particular. În televiziune, precizia scenografică este importantă, pentru a se putea alinia pe profilul programului respectiv – talk show, reality show, știri, meteo etc. În funcție de acest aspect, cerințele sunt specifice și au legătură atât cu design-ul impus de către formatul emisiunii, cât și cu luminile din studio sau cu alte detalii tehnice precum:

  • numărul participanților;
  • existența publicului implicat în filmare;
  • plasarea unor pupitre, scaune sau elemente necesare desfășurării activității respective.

Deși, în general, rețeta de construcție este aceeași ca în cazul teatrului sau filmului, televiziunea este mai bine împărțită pe categorii raportate la postul sau la subiectul respectiv. În concluzie, decorul trebuie să îndeplinească toate aceste criterii, care pot fi diferite de la un canal la altul.

Decor studio emisiune Garantat 100% 3

Decor Garantat 100 - TVR decor studio

Decor teatru SZENEN EINER EHE - Theatre D'esch

decor piesa teatru perete ridicat pat masa

Decor piesa Vizita batranei doamne - TNB 2

decor piesa Vizita batranei doamne - TNB - pereti camere esterior

Decor piesa Vizita batranei doamne - TNB 4

decor teatru Vizita batranei doamne - TNB - decor vechi pereti teatru

eveniment carte Stand Leipzig in lucru echipa

eveniment carte Stand Leipzig in lucru echipa

Stand Carte Leipzig - loc discutii

loc discutii platforma trepte targ carte

Decor studio TV Nadine

Decor emisiune tv Nadine TVR

Decor studio TV Nadine - peisaj

decor emisiune Nadine TVR studio tv peisaj

Decor studio TV Nadine - perete semineu

decor Nadine TVR decor studio perete semineu